Tuesday, May 22, 2012

usia yg sesuai untk menerima makanan pejal

source : PA&MA April 2012Q
Q&A nye lebih kurang camni........

Q : Anak saya berusia 4 bulan dan masih menyusu secara eksklusif. apakah tanda2 yg anak saya sudah bersedia menerima makanan pejal?

A : Makanan pejal boleh diperkenalkan kepada bayi pada umurnya 6 bulan. Pada usia ini, keperluan bayi melebihi bekalan nutrien yang terkandung di dalam susu i.e. zat besi, kalori, etc. 

Pengenalan terlalu awal terhadap makanan pejal blh menyebabkan anak berisiko terhadap allergi. manakala jika terlalu lewat, boleh menyebabkan bayi berisiko terhadap malnutrisi (kekurangan makanan seimbang pada individu.)

Perkembangan sistem penghadaman dan kebolehan menelan adlh berbeza dikalangan kanak-kanak. Makanan yg dikisar halus dan lembut blh diperkenalkan diperingkat awal. Seterusnya barulah makanan yg bertekstur lebih kasar. Ianya haruslah dilakukan secara berperingkat mengikut keadaan dan pertumbuhan kanak2. 

esok aidil will be 5 months. but since umur dia 4 bln.....dia cam nak makan je gayanya. mana taknya... everytime aku mkn2.... mulut dia akan nyam3..mintak suap. kalu tak bg cam kesian... nk bagi, dia x cukup umur.... tapi kalu ada atuk @ nenek nya... sure bagi. dikunyahkan makanan tu sampai lumat, pastu suapkan aje.

tadi pun aku suapkan aje butterscotch pudding.... sian aku tgk. mcm kelaparan tahap adam blk wednesday farm ari tu... lebih 2 sudu beso dia makan. sedap ye dik.... tunggu ek... sikit ari lg bleh mkn. ibu mintak advise doktor dulu k.

so far masa adam n ana ijah... mmg umur 6 bln baru rasa makanan. tu pun kasi nestum sebulan.... pastu uwek.... pemutusnya, aku blender kan nasi n lauk yg aku masak hari2 tu... kasi dia mkn. okey je kot. 

this time konon2nya nk ikut procedure. for the 1st step, aku nk kasi dia mkn benda ni. makanan org dolu2.
  • beras - basuh, jemur, sangai sampai masak.
  • then blender, simpan dlm bekas kedap udara.
  • so, everytime nk bg makan..............
  • amik beras tadi... campurkan ngan susu tepung dan air panas.
  • gaul2..... suapkan kat aidil.

so, bila dah bosan... kita tukar menu lain lak. bleh amik resepi kat Dr. Halina.


loves,