Friday, August 02, 2013

cookies | makmur putih melepak

ni first time wat kuih makmur.. kuih traditional yg katanya mudah tp kalu x kena gaya rasanya jadi hampeh.

hmmmm, mungkin la kot. anyway, aku considered resepi ni 'menjadi' sbb textures doh dia lembut, rasa pun ngam2 je. aku x ingat dr mana origin resepi ni... but pada tuan empunya nya.... terima kasih ye. insyaAllah pasni aku wat lg... aku kan style kalu dh dpt resepi yg menjadi, tak ke masa aku nk google resepi lain.

so, ni resepinya

bahan A - 200gm minyak sapi + 500gm tepung gandum yg diSANGAI + 50gm gula halus + sedikit garam halus
[ campurkan semua bahan hingga jadi doh yg lembut ] 

bahan B - 120gm kacang tanah hancur + 50gm gula halus
[ campurkan utk dijadikan inti ]  

[ mula2, sediakan bahan A. aku wat bulat2 je.. guna measurement spoon utk dpt kan standard size. then masukkan inti - bahan B. bakar selama lbh kurang 20 mnt guna 170C ]


[ lps masak, tunggu sampai suam dan salut dengan........ ]
campuran 50gm susu tepung dan 70gm gula aising



No comments: