Saturday, February 02, 2013

cita2 anak - makpak yg lebih?

"dah besar nanti awak semua nak jadi apa?"
A "cikgu", B "polis", C "dokter", D "askar"

tu cita2 bdk2 20 tahun yg lampau. budak skang hebat.... kalu ditanya pasal cita2... mcm2 diorang bagi jawapan. ada nak jadi lecturer la, astronaut, engineer, saintist, businessman, big boss...etc

aku???
time sekolah dulu aku main bantai cakap je. asal jawab.. biasanya aku jawab nk jd cikgu... tu kira jawapan paling selamat coz bila cikgu soh explain, aku bleh describe job function seorang  cikgu dgn jayanya. hahaha......

aku betul2 realize tentang nk jadi apa bila aku dh nk spm. but its too late, i guess.
cakap pasal cita2 ni.... sebenarnya ada banyak profession kat luar sana yg kita x tahu.
contohnya, aku dulu ada sorang member...
bila ty "awak keje apa" dia jawab "sy keje shutdown"
halloooooo.... shutdown tu pekerjaan kah?
dia ada explain but aku x dapat pick.up........ skang baru tau. rupanya dia adalah seorang rigger.

anyway, aku rasa aku bernasib baik sbb lepas grad, aku terus masuk line oil&gas.
even aku mula as a macai yg wat semua benda... tp its a very worth experienced.  Hassan Kadir... tu my 1st real boss. before tu ada 2,3 boss...[sebelum dpt keje ttp, aku join program siswazah latihan apakebendantahnamanya yg allowancenya $500 sebulan tu].

lama gak kat sana. terus aku lupa nak jadi valuer... penat je kan belajar real estate, tp akhirnya jadi purchaser. penah lah jugak in between tu jd RA kat fakulti... but rasanya x 'in' langsung. last2 join balik geng hassan kadir.. bila dh x larat sgt, barulah cabut g mmhe jg subcontract. bestnya oil&gas adalah sbb gajinya. gaji lagi beso dr field lain. 

isshhh... ni dah nyempang jauh ni... td nk cite pasal cita2 kan.

hmmmm, as ibu yg terover concern pasal kerjaya anak... aku awal2 lg dah discuss ngan en.epol pasal bdk2 ni. conclusion : yg lelaki g line technical... yg pompuan g service. tp ni cadang je la...... kena tgk gak apa minat diorang ni. karang paksa2 soh blajar engineering, tetiba minat dia nk wat culinary... camne tu? insyaAllah banyak masa lg... sempat lg aku nk google camne nk melorongkan diorg ni ke bidang yg sepatutnya.

dulu aku penah cakap.... dan skarang pun aku masih mempunyai pandangan yg sama. harap2 bila bdk2 ni dh beso pun aku masih pegang benda ni.

its ok kalu anak x dapat further study kat uni.... BUT he/she must realize the KNOWLEDGE n SKILL that they shoukd have to avoid hidup melarat di masa depan. besides uni, ada byk lg tempat belajar yg boleh dijoin esp. utk bidang technical/skill. 
stop thinking yg bidang technical adalah utk org malas belajar [bak kata en.epol]

ya.... hidup ni bukan setakat mengumpul harta benda... tp dgn harta benda, banyak perkara dlm hidup boleh dipermudahkan. dan diorang kena ingat makpak diorg ni x mungkin tinggalkan harta sampai 7 keturunan pun x habis makan..... 

so anak2..... sila kumpul imu n skill sebanyak mungkin ye.



No comments: