Thursday, February 07, 2013

nikmat mn yg mahu ku dustakan.... ceewah

bersyukur vs x berapa nk bersyukur..... dimanakah kita.
x mungkin lah kita ni kategori tak bersyukur langsung kan? melampau tu.
anyway, hari ni sebenarnya nk merepek pasal 'nikmat yg telah ditarik tp diganti dgn nikmat yg lain'.

contohnya

bila en.epol kena keje laut, aku dah x leh lah nk bermalas2an kat umh.. disamping menyettlekan keje umh n melayan bdk bertiga tu, aku diextra request kan utk tgk2kan pak.mertua ku.
so, nikmat yg kena tarik : hidup yg agak santai [sbb dulu kalu stress, ada org tlg back-up]

satu nikmat yg ditarik....... tp Allah tu kan tersangatlah penyayang. DIA bagi aku nikmat yg lain, antaranya ;

* kesihatan yg mabeles. x penah aku sakit time en.epol takde.. 
memanjang sehat... memanjang bleh berjalan ke sana sini..eh? 

* anak2 yg sehat dan x berapa nk nakal. jarang sebenarnya bdk2 ni demam. kalu ada pun x lama.... sehari dua je. tang nakal...... diorang ni sebenarnya x nakal, cuma ibu dia je kurang penyabo. pastu stress sendiri [padan muka ibu dia]

*kelapangan masa. hehehehe....... lg santai sebenarnya bila en.epol xde. dah mcm terbalik skang ni... bila en.epol ada kat umh, kalut aku jadinya. serta merta wat keje dlm mode anaijah siput. tu yang berbakul2 baju x lipat... terlupa nk sapu kat atas la..... haish!

*aku jd lg independent w/pun aku rasa aku ni dh cukup independent. 
contohnya semalam... semalam aku bwk mak g f/up check.up. appointment kul 2, but bdk2 tu kuar sekolah kul 3+... so, nak x nak mmg kena rush dr sekolah terus pick.up mak kat umh k.biah dan g klinik. sampai sana masih ramai manusia n luckily kaunter x ttp lg dan kitaorg adlh patient terakhir. so, settle urusan around kul 5.30.. ada pulak org tu nk ABC la, milo dinasor la...... so, g medan selera kat dpn klinik. tapau n mkn kat umh mak. tgk2 jam dah kul 6+.  settle apa yg patut, terus hanto mak kat umah k.peah then terus balik.
yg bestnya...............dah la maghrib... jam kat jambatan permas n hujan lebat mencurah2 sepanjang p'jalanan. ya Allah..... aku ni dah la dah lama x drive dalam keadaan camni. nasib baik bdk2 ni esp aidil x wat perangai.
time ni la baru teringat laki kat perantauan. bestnya kalu en.epol ada..... x perlulah aku concentrate gile drive mcm ni. huhuhu...

* lebih mengahargai each other. i dnt know him, but utk kami yg ditinggalkan.... ye. dulu, asal hanto kat bus.stand mesti air mata sebok nk kuar.. tp skang dah x sbb dah bleh control [dalam hati tuhan je tau]. hahaha..... serius, skang dah kurang bertekak.. kurang nk masam2 muka.. dan tengok en.epol pun lebih cool dgn ktorg :D... luv u la bebeh!!

tu lah kan......... we wont appreciate something until we lose it.
so, as a human... berbaik sangka lah dgn Allah. mungkin pada awalnya kita akn rasa.....'nepe lah aku kena tanggung smua ni... sedihnya.. stressnya.. pilunya...etc'.. but setiap kejadian tu ada hikmahnya. duduk kejab, rewind perkara lepas2.... dan start thinking n bersykur.




No comments: