Friday, January 06, 2012

berpantang

ths is my 3rd time berpantang... status : agak FAIL.

following is the checklist yg sepatutnya aku buat during time berpantang...
  1. minum air kunyit + halia + asam (3 hari pertama) : YES
  2. minum air gamat (1 week sampai jahitan baik) : NOT REALLY - nurse kata bleh minum air gamat pure sahaja sampai baby umur 2 minggu..to avoid baby kuning
  3. mimum air ikan haruan : same as above
  4. makanan : NOT REALLY. semua aku mkn...with confident level yg sgt tinggi. hahahaha...cuma sampai laa ni aku x berani lg nk makan sebiji telur. tau pulak takut gatal kan...
  5. comply to dress code : YES - pakaian rasmi adlh kain batik, t.shirt, stokin. bengkung??? agak fail jugak coz on/off pakai. habis lah perut aku....gendut!!!
  6. param, pilis, tapel : FAIL. aku pakai bebenda ni on/off. sudahnya seminggu je pakai....
  7. jamu : YES. version pil...bleh lah aku mkn. skang tgh ops habiskan jamu HPA..pasni br abiskan mustika ratu pulak..
  8. ubat periuk : agak YES
  9. berurut : YES. aku amik 5 hari. hari 1st & 2nd tu, slow je dia urut. masuk the next nya, bleh tahan gak tgn bidan sorang ni...
nape kena berpantang? sebab nak pulihkan kesihatan diri sendiri so we can taking care our child. nasihat mak mertua aku..makan kena on time, jgn makan mengarut2 (pedas + b'myk + lemak2) agar baby x kembung perut dan susu bdn pun banyak.

lagi satu, yg ni tips dr k.beso...untuk avoid sembelit (ye lah, kat bawah tu br je kena jahit...berani takat mana lah nk berak kan?)... minum air ribena dan makan buah orange. buat setiap hari...insyaAllah okey.


me, myself