Thursday, November 28, 2013

penangan demam denggi

last week adalah minggu sakit utk kami sekeluarga...
yeah!!! semua dapat mc

anyway, pembawaknya adalah en.epol..
dia yg demam dulu.. sengal2 satu badan... cirit birit.. lemah segala anggota badan...
diikuti bdk2 ni... demam, batuk, citir birit, muntah2 dan selsema.. full package. walaupun dah bagi ubat... still dorang x ok2.
last sekali baru ibu dia yg kena..


en.epol msk spital 3 hari. mula2 tu mmg suspek denggi but then masa nk discharge, doktor kata dia kena virus fever.. tak tau la.. but rasanya en.epol mmg kena denggi but yg early stage nye.

dan kesian dia sbb aku mmg x leh nk jenguk apatah lg jaga dia kat spital.
kalu aku g... sure la yg 3 org ni pun akn ikut..
tu limitation kalu msk spital gomen..

en.epol ni pun satu... nk gak msk HSI tu.. katanya dia dah ada record kat situ.. senang kalu apa2
untung la company kalu semua staff cam dia ni x mau guna facilities yg dah disediakan

so masa en epol kat spital... aku bawak bdk2 ni amik darah [kecuali adam ~ sbb dia dah ok] kat HSI [bhgn emergency]
ni 2nd time aku berurusan kat situ... dan aku rasa the service mmg hampeh. staff kat situ langsung x menunjukkan how emergency that place. kat kaunter saringan pun xde staff.. pastu menunggu utk 1st call je dah 1/2 jam..... tunggu result darah lagi.... have to wait another 4 hours..
yg tu aku still leh sabar lagi la.... but yg aku marah dan sedih bila bilik menyusu tutup.... 
dengan badan aku yg x ok ni... tak mungkin la aku nk g patah blk ke kete then nyusukan kechek.....

sangat pengajaran utk aku.

but luckily dalam keaadaan yg chaos tu, ada siblings yg sudi membantu.
tolong hantarkan en.epol g spital... tlg jagakan adam.. tlg bayar hutang time tgh memerlukan duit..tlg bg kata2 semangat..
alhamdulillah.. Allah tu masih peduli pd kami sekeluarga..



so moral of the story yg aku dapat dalam insiden kali ni..
  • jd lbh perihatin mcm en.epol. kalu bdk2 ni demam, kena perati @ take notes dah berapa hari dorang demam sebenarnya. ubat mmg kena bg as scheduled. jgn skip2.... paksa je dorang mkn.
  • minum air msk sebanyak yg boleh..... bila air cukup, ia akn flush bdn n all the toxin akn kuar dr bdn. minum jugak air 100plus, jus tembikai dan kiwi.... dan mkn sup ketam..
  • avoid g gomen hsptl esp during weekend... rate amik darah utk saringan denggi kat private clinic lbh kurang $35. buat awal pagi... then ptg dah bleh dpt result.
  • study hubby punya medical benefit yg company provides. make sure clear with the coverage..
  • the MOTHER wajib sentiasa jaga kesihatan. once u collapse, rumah dah xde rupa rumah. bila keadaan sekeliling x best, lagilah bertambah2 sakit rasanya..


No comments: