Monday, April 18, 2011

home project : say NO to classy kitchen furniture

this is my personal opinion based on the experience. for those who is satisfied with ths contractor..congratulation! i wish i could be in ur shoes. 





the story begins....

aku tau pasal contractor ni through flyers dia yg cantik berseri2 kat post box. $ sangat reasonable dan siap ada package tuk 1 umh lg. a week later, masa k/org jln2 kat giant plentong dia ada bukak booth n ms.J yg entertain. katanya ari ni last day promotion.... dan dan last day... so k/org pun g lah showroom diorg kat nusa bestari... kat sana ms.E yg layan..disebabkan x berpeluang nk pk panjang (paksa rela), maka terletaklah duit deposit.

a week later, k/org dtg lagi sekali nak finalise kan design. ms.E dh h/over quotation k/org kat ms.J.. serius budak lagi ms.J ni.. ingatkan cam baru keje...senior rupanya. patutlah muka selenga semacam je. 

1st thing yg didetect x berapa nk betul adalah measurement salah. untuk kabinet atas, panjang nya cuma 14' je..tetiba dia kira 17'..bila diclarify, tak tau nk jawab....aku dh start bengang dah.. then dia revised quotation, tinggal lah 11'.. aku ty nape 11', supposedly bukan 8' ke...dia pun jawab..."kakak, tempat hood ni $nya sama cam hang cabinet..x bleh deduct"...hmm, dia dh kata camtu, so k/org pun tutup je lah mata. 

2nd things, untuk kabinet bwh...takde partition tgh...time tu jugak aku dh gelak besar...dlm ati..bdk ni sedaya upaya nak makan duit k/org sebanyak mungkin. malas nk byk bunyi kan....jadi k lah, bayar je lah additional tu.

3rd things...aku nak pintu kabinet atas jenis bukak ketepi, bukan ke atas. tu pun ada additional cost...ok lagi...layan je bayar additional..so dr original quotation, price increase about $1K++. nak dapur cantik punya pasal kan....bayar lah deposit 40%.

2 weeks later, diorg pun dtg pasang..janji kul 2 petang....sampai umh aku kul 5 ptg...3 jam lambat...kalu kat MMHE, confirm dh kena bayar LD charges. masa tu yg datang 3 org...2 chinese 1 melayu..  nampak cam laju wat keje...tapi lembab jugak rupanya. pasang soft close nye sistem kat drawer, x sudah2 sampai ke akhirnya.

masa install ini ada byk sgt issue. antaranya........................ partition untuk kabinet bwh ada 1/2 je..untuk 2 kabinet lagi, takde...katanya kami x order...pintu yg k/org nk bukak ketepi...dh jadi bukak keatas (ni yg aku paling bengang sekali)...bila ditanya ngan ms.J, "kakak cuba tgk order form. x de stated kan"..aku pun kata, "kita kan dh verbally agreed..nape u pusing balik mcm ni". dia jawab, biasanya apa je special requirement dr client, dia akan tulis kat order form...so, kalu x de...x delah... time tu jugak pempuan ni terima kata2 makian dr aku..nasib baik aku dh byr 40%...kalu tdk, ko bleh angkut ko nye kabinet ni. dah lah tu, siap2 ugut2 lagi.... dan mamat2 yg nak install tu pun rehat sebentar tgk aku dok ngamuk2... diorg akan pasang kalu aku agree nk wat full settlement mlm tu jugak...serius menambah kebengangan aku... then aku instructed jugak soh pasang, w/pun dlm ati sebenarnya cam x nk bayar...

kul 7mlm, k/org blk umh jab...then kul 10.30mlm diorg call kata dh siap...siap lah sangat!!! softclose dh jadi cam apa je..... wiring plug kat backing glass pun tak betul... last2 semuanya settle kul 1.30 tgh malam. memang x sekolah punya org.....tgh mlm baru settle. k/org suruh sambung esoknya...degil x nak. dan of cos lah k/org tak bayar full...ada lagi balance berapa ratus.... ms.J ni lepas kena seranah ngan aku terus x berani nk call aku...2 kali dia call en epol mintak payment...siap cakap dia selalu kena camtu...memanglah ko selalu kena, sebab ko wat keje X BETUL... org camni x kan lama dlm bidang sales.....dasar bingai.

conclusion yg aku dpt.... offer price contractor ni memang murah, tapi hidden cost dia...amik ko. kalu dia x leh nak makan ko.... dia akan pusing cara lain. x kira lah apa cara sekalipun..yg penting dia dapat. tak taulah kalu ni company punya polisi n practice...

antara lain yg aku x leh lupa kata2 manis dr ms.J ni.....u bayar ni $, ini dapur lah yg u dapat..kuang ajo punya statement. kalu dapur ni $2-3K..bleh lah...ni dua kali ganda dr dapur aku skarang. masa ngan dewani dulu takdelah camni. everything so smooth... bak kata en epol, tu lah bezanya company yg ada ISO ngan x de ISO.....serik siot...tadi g beli set katil pun aku terlebih berhati2...byk kali aku baca order form tu...semuanya aku mintak lady tu tulis....takut terkena lagi..

me, myself

11 comments:

ayu marlina said...

baru je nak try tanye dengan classy ni.. cancel la.. kadang2 diorang ni tau nak untung cepat BUKAN bisnes berpanjangan..

irmaputri said...

salam kenal...mmg selalu bukak web die..ala br berminat bile baca cm ni saket hati gak ek...

salam kenal...add le kite
http://irmaputri-cupcake.blogspot.com/

http://teratakfarrahputri.blogspot.com/

saba salbi said...

ayu : agreed. better ty contractor lain kot. but walau dgn mana2 contractor pun pls make yrself prepare esp dgn apa yg u nk sebenarnya...design, budget,etc

irma : kengkadang lain org lain nasibnya...dr segi design dia mmg cantik...tapi kena hati2 ngan hidden cost.

irmaputri said...

tu la baca entry awak..seriau plak..tgh pk2 mcm mn nak elak hidden cost tu..any opinion??

saba salbi said...

irma, sori lmbt reply.... nk elak hidden cost? hmmm, rasanya kena tau what kind of kitchen system yg u need..once u clear w e'thing, ask for quotation from contractor..pls prepare ur own checklist (tall unit, drawer, kitchen accessories, etc) and compare it with the quotation.
hope its help..

EdaDarus said...

Nk ty,sy baru je suruh die dtg sabtu ni..nk ty awak punya worktop tuh jenis kabinet bermozaik ke? Sy suka bmozak sbb takut air..tp masa sy g showroom die sy tgk worktop mcm kayu...blh request ke? Email ps sy nadz85_aries@yahoo.com

sabasalbi said...

sorry for late response..
worktop, sy buat dgn org lain. but biasanya u bleh request dgn dorang apa yg u nak except kalu u amik package dorang (size, type, etc dh ditetapkan).. and add cost will be incurred.

EdaDarus said...

Mmg SÀY NO TO CLASSY SIAL!! Mula2 buat kerja ok je..sekali cek ade beberapa bende die x buat..due cakap xde tulis pun..saya tunjuk balik salinan tuh (nasib baik suh tulis betu2) rupanya salinan pada si bingai tuh dh dipadam dgn liquit..what da fuck!!!!arini tunggu xdtg2 lg.janji nk buat yg xde tuh..serik..tlg jgn berurusan dgn classy di tmn mutiara rini. Ckp je manis tp mcm siakk

EdaDarus said...

Oo lupe nk ckp, drawer die mmg mcm bdk sekolah yg buat..bukan nama drawer klau lubang x tutup dgn pintu die..geleng sejuta kali sy tgk drawer tuh..

sabasalbi said...

sabar byk2 ye... x sangka pulak dorang sanggup tipu sampai mcm tu sekali (eventho dh tulis siap2 kat PO)..
actually kc yg ada kat umh ni pun rasanya mcm dah x lama... tunggu masa je ni nak tertanggal..

Anonymous said...

U guys, maybe u all can try to complain kat Biro Aduan Pengguna. Kena ajar depa ni