Saturday, December 01, 2012

breastfeeding in public?

semalam dok blogwalking merata alam maya, then terjumpa pasal breastfeeding in public...
dh lama sebenarnya issue ni.... baru skang aku nk menyibuk jugak citer pasal benda alah ni.

yes, i'm proud to bf my baby but i still choose a right place to do so!!! 
bf in public is not my option

anyway, dlm 3 beradik cuma aidil yg fully bf, dah nak masuk setahun pun. so sepanjang sethn ni, rasanya x pernah lagi aku m'open bf kan dia di public. public bg aku adalah di restoran/kedai2 mkn, di bench2 kat shopping2 complex, etc yg mana banyak mata bleh nampak the activity. apesal? sbb aku segan..... manatu secara x sengaja baju aku tersingkap ke... si kechek tu dok tarik2 the nursing cover ke... ish... i malu u!

selalunya kalu nk g mkn kat luar @ shopping, aku siap2 bg si kechek ni susu kat dalam kete. mungkin lah budak ni x kuat sgt nyusu..... sepanjang 1-2 jam jln2, x delah pulak dia mintak nak tek. but then, bila masuk kete masa otw blk..... siaplah dia dok berdakap sampai umh. kalu ada pun, that time aku kat jusco, so bleh lari kejab ke nursing room. considered that si kechek ni mmg pandai bwk diri :)

i dnt know either i should agree or not to the sesetengah mom out there yg mintak hak utk menyusukan ank secara terbuka. perlukah????? bg aku yg perlu : all the shopping complex MUST provides enough and comfort nursing room. tak perlu lah each floor, at least ada satu bilik from the whole complex pun dh memadai. 

bukanlah maksudnya, aktiviti bf tu sesuatu yg memalukan/jijik/etc sampai the mom kena lari ke tempat lain. its just about keselesaan. nursing room tu selesa tau.. bersih n wangi je baunya. pastu ada muzik lg. ok apa?. lgpun berapa lama sgtlah ank tu m'nyusu [unless u mmg ajar dia utk mengempeng]... pastu g lah sambung shopping semula. 

but kalu ada mom yg insists nk jugak open bf, ths are the tips for you.
  1. standby nursing cover /shawl dlm handbag. kalu u pakai tudung sekali pun, belum tentu ia bleh cover yr breast during bf. but nursing cover ni pun ada gak limitation dia. kalu ank tu kecik dlm 4 bln ke bawah bleh la dia dok diam je dlm kain selubung tu. but semakin beso budak tu, makin byk akal dia... dia pun dh x koser nk tutup2 muka. sure dia selak2 kain yg ada kat dpn muka dia tu.... bila dh mcm tu, kalu mom x malu, org2 keliling yg menengok tertengok tu akan segan. 
  2. wear the right apparels. kat market pun dh banyak jual nursing top/dress yg cun2. 
  3. choose a right place during the bf.. kalu kat restoran, carilah tempat yg terselindung sket or kat seat yg membelakangi org2 lain.