Saturday, October 27, 2012

jgn nak main 'petik' je....

hows my raya haji? okey2 saje..........

harap je bawak kemera, tp sekeping gambar pun x ambik..this year konon2 wat nasi arab @ mandy chicken c/w accessories.. tp kalu dh tekak melayu, memang melayu lah jugak... tetap ayam masak merah dan sambal goreng yg aku cari. nasib baik k.biah bawak.... menu lain, k.beso 'sediakan' laksa johor... n k.peah buat rendang n kari. ngah pulak bawak ikan sweet sour n lodeh. so memang penuh lah meja mkn dgn makanan yg mcm2 tu.

anyway, bukan nk citer pasal raya pun, but pasal terkenan.
ala.... org tua2 kan selalu kata esp time mengandung jangan benci org sgt2 nanti terkenan kat anak a.k.a. ank tu either akn ikut perangai or muka org yg dibenci tu...

katanya lah....but aku rasa mmg benda ni mengarut. time ngandung dulu punyalah aku nyampah kat siti nurhaliza.... takdelah pulak muka si gendut tu mcm siti.. ha3....

dalam hidup ni aku belum pernah benci org... setakat x suka tu adalah. itupun considered org yg aku x suka tu memang insan terpilih lah coz aku ni bukan pesen x suka org secara berterusan. kejab2 je x suka.... pastu bila org tu dh x wat taik lg... aku akan okey je. eh... ni dah mcm topik lain lak..

hmmm, sambung blk pasal terkenan td.
pendapat aku, perangai seseorg tu tidak diwarisi secara genetik but ditentukan oleh cara didikan dan persekitarannya.. selain kena amik kira pasal takdir, doa dr ibuayah n ikhtiar dr empunya diri. 

contohnya, katalah si A ni ada abah yg pemalas... but emak dia hantar dia belajar hingga ke uni dan dia belajar dlm persekitaran yg positif [A ni dok asrama dr form 1]. alhamdulullah si A ni sedar yg kalu dia jd pemalas mcm si abahnya, dia takkan ada better life.

sebab tu telinga aku ada sket berdesing kalu ada org kuarkan statement mcm kat bwh ni :

  • dia ingat anak dia baik sangat... tunggulah besar nanti, perangai bdk tu akan lebih jahat dr aku... 
  • eleh...... ko ingat ank ko tu bila besar nanti x nyusahkan ko ke.... aku tgk family background ko pun aku dh tau... sure ank ko jd cam diorang jugak
  • amboi3... depan mak bapak pijak semut x mati. blkg mak bapak, entah2 merempit membohjan sana sini..

pergh..... org2 sebegini dh rasa diri tu tuhan kot. main sedap ckp je kan.
takpelah..... bila kita jumpa org2 sebegini, kita ampunkan je la dosa dia.... kalu dh selalu sangat dia ckp mcm tu, kita unfriend ngan dia. but kalu kita ada kekuatan secara fizikal, kasi dia pelempang sedas dua sblm kita blah dr hidup dia.

dan sebagai mak bapak... jgn lah berhenti berdoa yg baik2 untk family tersayang. even myself, currently is working so hard untk bercakap benda2 yg positif aje dpn anak2. kalu dulu, main lepas gak..... tp bila dh kena tegur n dengar pesan2 org tua.. kenalah amik initiative utk berubah. lgpun apa yg 'ibu' ckp kan tu satu doa... jd sendiri mau ingatlah.