Friday, May 03, 2013

surirumah : profession yg [agak] relax kalu kena gaya

huhu... lama sungguh x ke sini. bz ke?? idaknye...
btw, i kn full time housewife.. of coz lah 24 hrs bz... bz body n wat2 bz..


diam x diam, its been almost 4 years aku dh x jadi career women... pakai high heels, calet eye shadow pagi2, berebut antara nk g hanto ank kat nursery dgn nk punchcard, jalan terkedek2 dr parking yg maha jauhnya dr opis, meeting sana sini, bawak blk keje kat umh.... hmmm, kejab je dah 4 thn. kengkadang rindu gak nk keje... kadang2 je la. tp selalunya aku lg rasa best dok kat umh goyang kaki cam skang. haha..... feeling2 mcm queen.

but entah nape aku rasa cam sedikit 'segan' kalu bila jumpa kengkawan lama dan diorg tanya aku keje mana.
biasanya aku diam 30 saat, then baru jawab.
antara reaksi yg selalunya aku dapat...

"bestnya....... aku pun nk jadi cam ko lah"

".......... ko bleh la. laki ko kaya bleh support semuanya"

"ko kawin ngan businessman ke?... best la goyang kaki kat umh"

"tak syg ke berenti keje.... wat penat je belajo tinggi2"

owh... ramai rupanya yg jeles dgn kehidupan aku skang... terus hilang rasa segan >.< 

anyway, kalu org tanya aku... best ke dok umh? ni jawapan aku
  • best kalu laki ko ada keje yg bagus, financial yg mantap dan rezeki yg berkat.
  • lg best kalu ko ada 'saving' sndr... x  harap kan duit laki ko. sbb mungkin ada one time, bila ko gaduh ngan laki ko..... ko tak rasa useless just becoz u're not working
  • best kalu ko pandai organise masa, creative dlm menjadikan rumah ko mcm hotel [so that ank+laki lbh suka dok umh dr merayap kat luar] dan being an awesome financial planner [crutial criteria].
  • best kalu ko ada ilmu agama, ilmu psikologi dan pedagogi.... ni penting dlm nk menjadikan diri ko sbg emak yg disanjungi.... dan akn sentiasa jd jawapan bila org ty ank ko.... sayang sapa... ibu ke ayah?? [ok, yg ni keji sket]... maksudnya, bila ada ilmu, senang nk didik anak... bukan main belasah sebarang je...

dulu masa aku wat decision nk berenti keje..... x de lah terfikir nk berhenti terus. bajet dok umh sekejab then keje semula. sampai ke sudah aku x submit resume ke mana2... 1st week tu mmg best la..... pepagi sediakan bekal utk en.epol, hanto dia g keje.... hanto adam g sekolah... then lepak2 ngan kakak sampai ptg. kalu rajin aku kemas umh.... nanti dah kul 3 lbh br terhegeh2 nk masak. ngam2 lps asar, terus g amik en.epol. tu la rutinnya..... lama2 jd boring.... tu yg aku g jual muffin. mmg la untg x seberapa tp aku puas ati sbb w/pun sikit at least aku leh generate income sndr ---> self esteem naik sket. 

x sampai setahun, epol ajk pindah umh skang..... tu pun gara2 dia x nk buka poser kat dlm kete... dulu highway blkg tu belum siap... time bulan puasa mmg la azab.. jam melampau2. dah pindah sini, aku terus jam. ank dah masuk 3..... mmg tinggal angan2 lah aku nk berjinak2 dgn business bagai. last2 aku jadi supir je la skang..... cum maid, cum PA, cum guru besar, cum mak tiri.....

jd surirumah ni x lah seburuk yg disangka. org penah ckp... dok umh ni penat. dr celik mata sampai lah nk ttp mata.... ya mmg agak penat tp berbaloi. sbb semua benda yg kat umh ni aku buat sndr [kecuali keje2 teknikal.... ni aku mmg x nk belajo. haha].. tgk ank2 membesar pun something yg sgt worth it. bila tgk kechek nye development, aku cam sedih pun ada gak. sedih sbb aku x ingat sgt development adam. 

apa2pun, yg penting kena tau organise masa. kalu rasa hari khamis nak dok depan internet 24 jam, settlekan apa2 yg patut hr selasa ngan rabu... kita yg buat dia... bukan dia yg buat kita..




No comments: