Saturday, April 13, 2013

marriage life - ikhlaskan hati

i'm reading this yesterday dan aku agreed dgn apa yg blogger tu tulis.

dan kebetulan semalam aku ada 'lari' dari rumah but x lama mana lah.. 5 mnt je, itupun cam x sampai kot. start kete.... pusing jalan depan umh then dah sampai umh semula.. senyap je masing2 bila aku masuk umh. terus masing2 behave.... ye la kan, dari aku dok bising pagi2 ni..... baik aku kuar kejab betulkan angin aku.

for me marriage life kalu x kena gaya, x banyak sabar, x byk ilmu..... susah utk bertahan. kahwin x sama cam bercinta... ko nyampah ngan boipren, ko bleh clash je. dalam perkahwinan..... mampu ko nak masuk finance berkali2??? [read : masuk finance = divorce = istilah en.epol]. so beruntung lah [dan sila bersyukur] kalu dapat life partner yg bukan setakat meet our fizikal requirement tp jugak jenis yg understanding, yg x emo dan betah melayan perangai2 buruk kita...

kat bawah ni contoh perkara yg kadang2 menguji hati dan kesabaran.... bagi aku la. org lain aku x tau.

  • privacy. once dah kahwin, takkan ada ME time. lagi lah bila dah ada ank. OUR time pun belum tentu dapat merasa selagi bdk2 ni x g sekolah @ tido. tu yg rasa cam nk hantar ank2 g asrama je. haha.... kalu yg ddk dengan parents sndr @ parents in law?...... lagi garuk kepala. 
  • balancing and being fair between 3 side - makpak sndr, makpak mertua dan suami/isteri+anak2 dr segi masa dan duit. makpak sndr nk kena jenguk n hulur2.. makpak mertua pun sama gak. kalu terlebih kat pihak sini, yg sana kecik ati. g lepak umh sinun lama sket.... yg sini terasa hati. habis camne?


  • rumah yg serabut. hhmmm, aku ni ikut perangai mak yg kalu bleh rumah nak sentiasa 'simpun'.. awal2 dulu, rasa tensi sungguh. sakit mata... sakit hati [sbb kena wat keje tambahan - mengemas 2,3 kali]. laaaaa ni, aku let go je. since adam dah beso sket, aku trained dia..... alhamdulillah, skang dia pulak yg kadang2 lg over dr aku. yg berdua tu x nyepah.... si kechek pulak kejenye teraburkan brg2 satu umh esp makanan. huhuhu.....
  • priorities... biasanya ank2 menang bab ni. dalam banyak perkara yg kita dah plan nak buat, most of them kena refer kat diorang ni dulu. contoh yg sangat basic, kalu nk g berjalan... kenalah tunggu diorg cuti sekolah.... automatik makpak akan suitekan schedule masing2 dgn schedule ank2. sama jugak dalam nk beli furniture, buat yearly household budget, etc.
  • kerenah yg pelbagai. yang ni aku masih lg failed... aku x mampu nk meet each request kat umh ni. contohnya tang makan. sorang nk asam pedas daun kesum, sorang lg nak asam pedas serai, yg kecik2 tu x nk mkn pedas..... hallloooooo.... mesti korang ingat aku ni juara masterchef kan..
"Wedding is fun, honeymoon phase is a.w.e.s.o.m.e. but marriage is really a lot of work! You’re juggling your work, daily house chores, children and husband every single day. If you don’t enjoy what you’re doing, you’re killing yourself slowly inside because you barely have time for yourself.
Whenever I see an old couple walking together holding hands, I really envy them. I want be like them. Even after soooo long, it’s still the same person they are walking with, same hand they are holding and they never get tired. Isn’t that sweet?"

No comments: