Sunday, August 31, 2014

epilogue : my 4th pregnancy ~ extended breech

january 2014
one month sangkut... semangat g pharmacy beli tester..
alhamdulillah, positif. lets start eat healthy foods [sepatutnya x pregnant pun kena mkn mknan sehat :p]

may 2014
start bukak buku kat klinik hijrah. 
ada g KK hari tu, kekonon nk wat buku pink. but bila response dr nurse kat sana mcm nk mintak penampar... takpe la. kita g je la klinik biasa. memang dah decide nk wat monthly check up kat private pun kan. so tak kecik ati sgt la dgn KK. hehe..... plus dah biasa dgn dr. mahzan.

so far, mmg xde mabuk or mengidam. kechek pun ok... takde lah mengaruk sangat. 

june 2014
dah masuk week 28. so far so good cuma kena kuatkan semangat mengadap keje rumah + perangai org sekeliling. dengan tahap kesabaran yg x seberapa ni.... harap2 baby ni x bad tempered mcm ibu dia.

scan baby... insyaAllah baby girl. moga2 confirm baby girl sampai dia lahir nanti.. dapatkan kakak kawan main doktor2 dan masak2.. 

july 2014
dah masuk week 32. perut pun makin besar.... tengok timbang pun takut. huhuhu... mcm mana la nk tukarkan jarum tu dr angka 7 ke angka 5... 

bila masuk week 34, dr. mahzan advice yg baby dlm kedudukan songsang... jenis frank / extended breech [ definition ]. but doktor kata jgn risau sgt... still ada time dan space utk baby ni berpusing. 
this time nye pregnancy, akunya V kerap sakit yg amat... so ari tu doktor bagi injection utk kuatkan paru2 baby in case kalu baby yg ni pun nk kuar awal mcm kakak dia.

august 2014 ~ week 36
my last chek up with klinik hijrah. the baby still x berpusing... doktor mahzan tanya nk bersalin kat mana sbb dia nk issue refer letter for further check up. aku ngan epol mulanya nk g KPJ... tp bila survey harganya.. terus rasa mcm... mak oiii! x worth kot nk invest duit 3/4k kat sana. hahaha... then survey kat penawar, rate nya masih reasonable.. utk normal baru 2k.. inclusive staying 2D1N kat bilik 6 bed.

august 2014 ~ week 37
check up dgn dr. hasmah di penawar. masuk je terus scan..... yup. considered baby is in a final position + baby di estimate kn seberat 3.4kg.... my only option is Cesarean. the doktor soh pilih tarikh utk wat operation.. dia advice yg aku cuma ada 1 week je lagi.
terus aku terdiam.... nk nangis pun ada jugak... time ni la aku rasa, bagusnya kalu en.epol ada dgn aku skang. but what to do.. he has to work. sabar la hati... sabar ye...
sampai je umh... aku hantar email kat epol ckp dia kena blk jugak. kebetulan dia pun tgh stress kat sana... sblm aku mintak dia blk sini... dia dah booking chopper siap2..


the only gambar during this pregnancy 
pasni kena gigih turunkan berat... hwaaaaaaaa!


ni masa kat penawar. lama giler menunggu, nasib baik datang lewat. 
patient x ramai pon, but since most of them nk jumpa dr. hasmah... maka meh la tunggu jugak sampai mengantuk.


august 2014 ~ week 38.1808714
aku ngan en.epol wat decision g HSI... g serah diri dan tgk apa yg doktor kat sana bleh advice.
kebetulan masa datang tu doktor pakarnya [dato' dr. ghazali] tgh round bilik saringan.. then dia scan baby..and advice :

extended breech bleh bersalin secara normal. risikonya sama cam bersalin kuar kepala dulu instead of kuar punggung bagi kes aku ni. but, dia bagi option (1) tunggu contraction / kuar tanda baru dtg semula ke hsptl utk bersalin.. dan option (2) esok datang semula utk cuba pusingkan baby. when it comes to worse case, baru bleh caesar. selagi bleh normal.... hospital akn bantu utk bersalin secara normal.

ok, noted.

august 2014 ~ week 38.190814
pepagi lepas siapkan apa yg patut kat umh, kitaorg g hospital. sampai sana around kul 9 lbh jugak... hahaha.. nasib baik x kena marah dgn nurse. dia suruh dtg kul 7.30am sebenarnya. sampai je.... nurse terus mintak dok dlm bilik saringan, wat CTG sementara tunggu MO datang.

dalam kul 10.45am tetiba aku dengar bunyi POP!... owh, baby mmg nk kuar ari ni. air ketuban dah pecah.. banyak giler air keluar. sampai basah katil.. bila bgtau doktor, dia arrangekan katil yg lain sbb kat situ xde scan machine. since labour room belom ready, aku kena stay dulu kat bilik saringan.. that time, contraction baru 10 mnt sekali.. lagipun aku lg rela dok kat blk saringan @ ward berbanding kat labour room...

then dalam kul 11am lbh baru dorang hantar g labour room.. ok, blk nya bukan bilik biasa yg aku pernah masuk. mungkin standby kot, manatau tetiba ada mslh senang dia nk wat operation. this time punya contraction... sgt la sakit. ke sbb dah 3 thn aku x rasa, tu yg rasa semacam je. hoho... nasib baik la within 2 hours aku dah selamat keluarkan baby.. kalu lagi lama, x tau la nk ckp mcm mana. 

experienced kali ni berbeza. kalu sblm ni, bila kepala baby dah lepas kuar..... other parts will be out smoothly. since yg ni punggung kuar dulu.... bila tang sampai bahu, sampai kepala... semuanya aku kena teran. kalu x teran, mmg stuck la kat situ.. dan kali ni jahitannya banyak... ni dah seminggu lbh x baik2...

dan beranak kali ni baru realise yg sapu luka guna ubat luka [yg kuning tu], lg efektif berbanding guna minyak gamat... punya la lmbt baru tau...

aku pindah ke ward dalam kul 3pm... pastu nurse tu terus ckp... "puan rehat sekejab, pastu bgn tukar pad dan g check luka kat blg...." aku mcm???? ko nk soh aku blk hari ni jugak ke.. dalam sejam lepas tu, sorang lg nurse soh aku g blkg lagi... aku diam je... kebetulan pastu aku staff nurse masuk, aku pun ckp yg mlm tu aku nk stay kat hospital. aku mintak discharge esok je... hmmmmm, staff nurse tu bgtau yg skang ni kalu dlm masa 6 jam ibu dan baby dah ok [ibu boleh bergerak, xde rasa nk pitam dan baby dah buang air]... both can be discharged. kalu dulu kan kena tunggu either pagi atau petang. skang ni, malam pun bleh discharged...



august 2014 ~ week 38.200814
aku blk umah dalam tgh hari... since jahitannya byk so movement pun sgt terhad. 
pantang kali ni sgt merdeka... hahaha.. in terms of food la. awal2 tu en.epol yg masak @ beli kat kedai... lama2 tu aku amik balik semula my dapur.. so bila ai yg masak.... sesuka hati la kan. kih3... tp masih sedar diri lagi. takde lah aku main larong je semua benda aku ngap..


*************************

anyway, this is our 2nd princess.. nur zara athirah a.k.a cahaya menuju kemuliaan.. lbh kurang la tu maknanya. doktor estimate beratnya dalam 3.2kg.... sekali dia kuar, 3.5kg daaa.... sikit lg nk sama berat dgn adam. alhamdulillah, masa dia kuar tu dlm keadaan bersih, sbb baru beberapa hari lepas aku minum air kelapa dan bantai minum soya berkotak2. 


dan athirah ni rasanya cerah sket berbanding ana ijah.. bagus la. 2 org cerah, 2 org lg gelap sket.. sikit je gelapnya.. so, jgn gaduh2 pasal warna kulit ek.  


my mr. mama. should thanks to him for his dedication.
kih3..... baru tau betapa 'relax'nya dok umah..


No comments: