Saturday, February 22, 2014

travelogue umrah 2014 | a days before

yg ni lbh kpd persediaan diri sebelum ke sana..

so far in term of kesihatan, alhamdulillah. semuanya dalam keaadaan sehat dan agak fit. cuma emak je masa nk g tu sakit kaki dan kena gout. tp mmg dah standby ubat siap2, baik utk mak maupun utk bdk2 ni. kot2 tetiba dorang demam/batuk/selsema/etc. en.epol pun siap bwk g jogging lg. practice katanya.. bukan dekat2nye tempat.. duduk kat PG, jogging kat desaru.... over kan. hahaha....

pakaian.... yg paling mudah adalah part en.epol a.k.a lelaki. cuma 2 psg kain ihram, 2 helai t.shirt putih yg ada kocek tu, 3 psg jubah, 1 helai seluar putih, sepasang baju utk tidur, towel mandi n sapu tangan. aku ngan mak msg2 bwk 2 helai telekung (kain x yah), 2 psg jubah putih (last2 pakai 1 je), 3/4 psg baju harian (jubah/baju labuh), tudung berdagu, baju+seluar kecik secukupnya, sehelai kain batik+baju tido dan stokin wudhuk+sarung tangan.

cuma bdk2 je kena lebihkan sket baju. masing2 sepasang ihram / jubah putih, 3 psg jubah, 4 psg baju biasa, towel, sweater, stokin, pampers. other than that, hanger+sepit+pepayung kecik... tali nk wat ampai (x guna pun sbb blk takde tmpt nk gantung), jajan sebnyk mungkin, toiletries, wet tissues, ubat2an, coloring book+pencil color, benang+jarum jahit, marker pen+masking tape.

sebenarnya kalu baju x cukup boleh je beli kat sana sbb jubah yg jenis biasa2 harganya agk murah. 30 riyal dah bleh dapat. jubah en epol yg bg aku ok la jugak baru 50 riyal. kalu kat sini mau harga dlm 80 ke atas. baju bdk2 pun banyak. tinggal lg duit je banyak x banyak.....

kalu x sempat nk basuh baju sndr.. bleh la hantar kat dobi. tp tlg jgn terkejut dgn chargenya... personally bagi aku chargingnya sgt mahal. pakkal la masa tu mmg xde choice.. utk 30++ helai baju/seluar dan 2 psg kain ihram... the cost is almost 300 riyal.. terkejut?? cam nk pitam aku dengar. terus aku bercita2 nk bukak kedai dobi kat sana.. charge dorang adalah per helai bukan per kg.



1st and foremost sebenarnya persediaan rohani.. tang ni paling penting. utk 1st timer, silalah g kursus.. banyak kan membaca + bertanya pada yg pakar dan yg dah pernah pergi.. selain tu.. buat la revision pasal solat2 (wajib+sunat), wudhuk, bab najis, mengaji dan terapkan nilai2 positif (esp sabar) dalam aktiviti harian.. 

unless kalu mcm aku ni yg mmg kategori x penyabar... tahan2 jugak.. tp ko tetap nk wat pe'el baik kan.. warning 6,7 kali x jalan.. aku mmg x bagi hanger.. ketilan aku ni yg akn ko rasa. but aku tabik spring la kat en.epol... dia sgt penyabar kat sana. dia laaayan je.. tp sekali dia sound mcm nk pecah gegendang telinga aku. 

other than that, kalu sempat... cubalah wat KPI @ listkan target apa yg kita nk achieve kat sana. ada member tu siap pesan..... soh bwk buku doa n buat list doa (termasuk yg sedara/kwn2 mintak tlg doakan), so senang sket nanti. katanya lg bukan kita x tau nk doa apa... tp bila dah kat sana.. byk sgt yg nk didoa sampai x tau nk sebut yg mana satu dulu... yg ni aku agree sbb masa 1st time aku kat depan kaabah.. mulut dah x mampu nk b'ckp. air mata je la yg kuar.. doalah apa yg termampu aku ingat. but then bila dah kuar dr masjid rasa mcm "i should doa this.... i should do this....".. rugi pulak rasanya.



No comments: